انرژی درمانی با کلاه علمی در ایران

با آنکه وزارت بهداشت و مسئولین امر طی اطلاعیه ها و مصاحبه های گوناگون خبر از ممنوعیت انرژی درمانی و کلاهبرداری انرزی درمانگرها داده اند جالب است بدانیم که همچنان وبسایت هایی در صفحه اول گوگل مشاهده می شوند که تبلیغات گسترده ای در رابطه با انرژی درمانی با عناوین مختلف مانند “طب انرژی در سلامت جامع” می نمایند و اقدام به عضوگیری انرژی درمانگرها می نمایند. ای کاش منبع رسمی قطعیت رسمی بودن یا ممنوع بودن این نوع انرژی را اعلام می کرد.

 

طی یک دهه گذشته طب جامع (holistic medicine) حضور پر رنگی در حوزه مراقبت و پزشکی داشته است و افراد شاخصی در دنیا وجود دارند که در حوزه نوظهور طب انرژی تاثیرگذار بوده اند. زورالین برویر، بنیانگذار مرکز Healing Touch در کالیفرنیا از جمله این افراد بوده و بر کار خیلی از متخصصان طب انرژی در آمریکا از جمله خیلی از پرستارانی که به کار انرژی درمانی مشغول هستند اثرگذار بوده است. یکی دیگر از این افراد هم دکتر بارابرا برنان است که مدیریت مدرسه شفا باربارا برنان در فلوریدار آمریکا را بر عهده دارد.

از دیگر رهبران در حوزه طب جامع (holistic medicine) می توان به دیپاک چاپرا، حامی مدیتیشن و درمان کوانتومی، دکتر جان کابات زین، بنیانگذاز کلینیک رفه استرس در دانشگاه ماساچوست و دین اورنیش، متخصص درمان بیماری های قلبی با استفاده از رژیم غذایی، یوگا و مدیتیشن اشاره کرد. او موسسه تحقیقاتی طب پیشگیرانه را تاسیس کرد و استاد دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو آمریکا می باشد. همه این اندیشمندان بر این باور هستند که با بینش و آرامش کسب شده از طریق مدیتیشن بر درمان بیماری ها اثرگذار است.

در دهه ۱۹۸۰ دکتر نورمن شیلی با انجام مطالعات وسیع و انجام آزمایشات پزشکی توانست بر مقبولیت و اعتبار طب انرژی بیفزاید. او در دهه ۱۹۷۰ نیز از بنیانگذازان اصلی انجمن های پزشکی و پرستاری طب جامع در آمریکا بود. دکتر شیلی  نخستین دوره تحصیلی طب انرژی با اعطای مدرک را در دانشگاه گرینویچ برگزار کرد. این دوره در ایجاد رویکرد دانشگاهی در مطالعه بیولوژی و پزشکی بر پایه دانش انرژی نقش به سزایی داشت. او در سال ۲۰۰۲ نیز سمینار فارغ التحضیلی دانشگاه هولوس را برای اعطای مدرک کارشناسی در رشته تحقیقات درمان معنوی راه اندازی کرد.

در دهه ۱۹۹۰، سه پزشک در چاپ کتاب های متعدد در زمینه تلاقی انرژی انسان و علم طب سهیم بودند. دکتر کریستین نورثراپ در کتاب پرفروش خود باعنوان بدن زنان، خرد زنان، به موضوع آناتومی انرژی پرداخت . دکتر جودیث اورلاف در کتاب خود به موضوع ژرف بینی در روانشناسی پرداخت و یک روانشناس به نام مونا لیزا شولتز نیز در کتال خود به نام ادراک روشنگر در مورد شیوه استفاده از شبکه ذهن و بدن برای ادراک و درمان شرح می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *