دستور تهیه طلایی زیتون پرورده

زیتون پرورده طلایی

در ابتدا باید بگم که زیتون پرورده برعکس شو تبلیغاتی که در وبسایت های دیگر به راه افتاده است غذای کامل یا غذای کاملا گیاهی و یا غذا با مواد گیاهی خام نیست.

۱- زیتون پرورده که جزء اصلی تشکیل دهنده آن زیتون است به هیچ عنوان از زیتون خام تهیه نشده است. نوع زیتونی که در زیتون پرورده کاربرد دارد زیتون بی هسته فرآوری شده است. زیتون خام گیاهی بدلیل تلخی فوق العاده بالا بدون گذر از مراحل تلخی زدایی و شیرین کردن زیتون قابلیت مصرف ندارد. 

۲- از دیگر اجزای اصلی زیتون پرورده می توان به رب انار اشاره نمود که چاشنی و طعم دهنده اصلی زیتون پرورده به شمار میرود و حذف آن باعث حذف طعم و مزه زیتون پروده می گردد بنابراین مطالبی که در مقالات مختلف در این باره نوشته شده است نیز کاملا من درآوردی و غیراصولی است. رب انار از چاشنی های اصلی زیتون پرورده بوده و به همراه آن از آب انار نیز استفاده میشود بنابراین میتوان آب انار را چاشنی فرعی و رب انار را چاشنی اصلی زیتون پرورده برگزید هرچند استفاده هردو باعث هرچه بهتر شدن طعم و مزه زیتون پرورده خواهد شد.

۳- رب انار و زیتون بی هسته که از اجزای اصلی و غیرقابل حذف زیتون پرورده به شمار میروند به هیچ وجه مواد گیاهی خام نبوده و از چند مرحله عملیات فرآوری عبور کرده اند. بنابراین نمی توان زیتون پرورده را یک نوع غذای گیاهی خام توصیف نمود.

۴- کارشناسان تغذیه و سلامت همیشه بر این مسئله تاکید داشته اند که زیتون پرورده ای که در فروشگاه ها و مغازه ها فروخته می شود دارای تاییدیه بهداشتی نبوده و ترکیبات آن کاملا نامعلوم و مجهول می باشد بنابراین بهتر است برای استفاده از زیتون پرورده بعنوان خوراک کودکان یا لقمه خوراکی برای کودکان دستور تهیه طلایی آن را آموخته و به صورت خانگی آن را تهیه نمایید. ملات زیتون پرورده دارای ترکیب پیچیده ای می باشد به طوری که شنیده میشود اغلب برای خوشمزه کردن آن از سس مایونز نیز استفاده می کنند و بجای استفاده از پودر گردو از پودر مواد ارزان قیمت دیگری مانند بادام،نخود، باقالی و … استفاده می شود. رب انار آن نیز رب انار صنعتی بوده که از ترکیب میوه های مختلفی چون زردآلو،آلوچه و …تهیه شده است و به هیچ عنوان دارای خواص رب انار محلی نیست.بنابراین توصیه ما این است همیشه به صورت خانگی زیتون پرورده را تهیه کنید.

 

ترکیب اصلی زیتون پرورده :۱- زیتون بی هسته یا شکسته ای که هسته آن را جدا کرده اید. ( دقت فرمایید زیتون بی هسته با زیتون شکسته دو نوع متفاوت زیتون به شمار میروند.)

۲- رب انار محلی ترش یا ملس (به همراه ۲ لیوان آب انار)

۳- پودر گردو

۴- سبزیجات محلی مانند گلپر ، دلار (یا درار یا همان نمک سبز) و چوچاق ( این سبزیجات مختص گیلان بوده و از گذشته تا بحال در تهیه زیتون پروره کاربرد داشته است.)

۵- برای خوشمزه تر شدن زیتون پرورده می توان از ۱ ال ۲ حبه سیر نیز استفاده نمود.

 

و حالا دستور تهیه طلایی زیتون پرورده :

ابتدا پودر گردو را داخل ظرف ریخته و سپس سبزیجات محلی را به آن اضافه نموده و میکس می نماییم (نکته طلایی۱ : سبزیجات محلی باید خشک شده و به صورت پودری درآمده باشند.) 

در مرحله بعدی سیر میکس شده و رب انار و آب انار را به مخلوط مورد نظر اضافه نموده و هم میزنیم. تا اینجای کار اصطلاحا ملات زیتون پرورده را آماده کردیم. (نکته طلایی ۲: در اغلب مواد به ملات زیتون پرورده روغن زیتون نیز اضافه میکنند که باعث پرکالری شدن زیتون پرورده می شود.)

در مرحله نهایی زیتون بی هسته یا زیتون شکسته هسته جدا شده را به آن اضافه نموده و هم میزنیم.

حالا زیتون پرورده شما حاضر است و میتوانید آن را نوش جان نمایید.

منبع: وبسیات سرگرمی و تفریحی سی یو |cyou.ir

 

     

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *