ایران رتبه برتر سال ۲۰۱۹ در تولید زعفران

زعفران ایران رتبه برتر سال ۲۰۱۹

سرانه مصرف زعفران جهان در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۵۰ تن است. که از این میزان حدود ۹۰ درصد تولید جهانی یعنی ۳۰۰ تن زعفران را ایران تولید می کند. ۵۰ تن دیگر را کشورهایی مانند افغانستان، یونان ،اسپانیا و مراکش تولید می کنند. رقم تولید جهانی افغانستان در سال های اخیر (۲۰۱۴ به بعد) افزایش یافته است و به میزان ۷ تن در سال ۲۰۱۸ رسیده است،زعفران افغانستان به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالای این نبات ارزشمند بعنوان بهترین زعفران جهان نیز شناخته شده است. لیکن ایران بدلیل رقم بالای تولید جهانی زعفران رتبه نخست این محصول ارزشمند را داراست.(منبع: cyou.ir)

تعدادی از خشک ترین استان های شرق و جنوب شرقی ایران، از جمله فارس ، کرمان و مناطق زعفران خیز خراسان ، بخش بزرگی از تولید جهانی مدرن را برآورده می کنند.(ویکیپدیا) به تازگی در برخی از استان های ایران مانند اردبیل بخش خلخال و روستاهایی مانند برندق کشت و برداشت زعفران صورت می گیرد و وارد بازار رقابت داخلی شده اند. (سیو)

آیا زعفران ایران رتبه برتر سال ۲۰۱۹ نیر خواهد شد؟ 

بله با توجه به رقم شگفت انگیز تولید زعفران ایران در سال های متمادی، ایران همچنان پیشتاز تولید زعفران خواهد بود. درصد زعفران صادراتی ایران هم اکنون به رقم ۲۶ درصد افزایش یافته است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *